Zpět Jak je to s cookies a povinností informovat uživatele

Jak je to s cookies a povinností informovat uživatele

Co jsou cookies

Jde o data, která si prohlížeč ukládá do vašeho prohlížeče. S pomocí těchto dat můžou stránky, které jste už dříve navštívili, zobrazovat určitá data a ty rovnou personalizovat na základě předchozí návštěvy. Typickým příkladem jsou cookies u affiliate programů, kdy uživatel najede přes váš odkaz na stránky, ty si k němu uloží nějakou informaci a když přijde třeba za 2 týdny, stále ví, že přišel od vás. Tímto způsobem při konverzi získáte atribuci a tím pádem svou provizi z prodeje.

 

 

Proč informovat uživatele?

Jak už jsem zmínil, cookies jsou data, které si ukládá prohlížeč. Když je ukládá, tak to znamená, že jsou uložená někde ve vašem počítači a je minimálně slušnost dát na vědomí, že se takto děje. Většina lidí nemá ponětí, že nějaké cookies existují, k čemu slouží, nebo jestli se k nim něco ukládá.

Z tohoto důvodu vzniklo v EU nařízení dát uživateli na výběr, aby si mohl uchovat své soukromí, pokud bude chtít. Nevýhodou je, že takový uživatel, který by cookie odmítl, může mít omezenou funkcionalitu stránek a také provozovatel stránek najednou ztratí statistiky, nebo se jeho statistika návštěvnosti znehodnotí.

 

 

Používám cookies?

Dnes už majorita stránek cookies používá. Pokud vás zajímá, jak jste na tom, zeptejte se na jednoduchou otázku, na kterou je odpověď v 90% případů "Ano".

Používám google analytics nebo podobnou službu na svých stránkách?

Pokud ano, pak se k uživateli pravděpodobně cookies ukládají a nevyhnete se tomu.

 

 

Co to znamená pro webové stránky?

Pokud vlastníte stránky a využíváte cookies, tak musíte zajistit splnění zákonných požadavků. Musíte zajistit, aby uživatel byl informován o používání cookies, naštěstí v českém právu zatím není potřeba, aby s tímto souhlasil. Navíc, v EU je to tak, že souhlas se projevuje pouze s 2 typy cookies, neanonymními a cookies třetích stran. Tedy pokud ukládáte data, ze kterých lze identifikovat osobu a nebo ukládáte data na jiné doméně, než kterou návštěvník vidí.

Dobrá zpráva: základní google analytics cookies třetích stran ani neanonymní cookies nepoužívá.

Je tak na zvážení, jestli chcete a potřebujete uživatele otravovat souhlasem a nesouhlasem. Pokud nebude souhlasit, měli byste tak zajistit, aby mu stránka fungovala bez cookies a to už je docela složitější operace, které ne vždy je možná.

 

 

Kdy musím vyžadovat souhlas?

A je to tu, souhlas musíte vyžadovat ve chvíli, kdy používáte lužby Google, které s anonymními daty pracují a ukládají data na jiné domény, tj. Adsense, DoubleClick, Google remarketing, demografické přehledy, některé události a další.

A co takový souhlas znamená pro vývoj? Docela dost práce, protože udělat lištu s informačním textem a dvěma tlačítky je v zásadě na 10 -30 minut života dle zručnosti, ale implementovat vynucení nepoužívat cookies, to už je jiný šálek kávy.

 

 

Závěrem

Pokud už lištu budete přidávat, udělejte to pořádně. Dejte do ní srozumitelný text, tlačítko "Beru na vědomí" nebo jiné podobné a vedle něj méně výrazný odkaz s dalšími informacemi. Ten může odkazovat třeba na wikipedii.

Zatím ta povinnost v českém právu vyloženě neexistuje, ale pokud ji zavedou, znamená to, že se bude muset upravit téměř každý jeden web.

 

Ilustrační obrázek: succo (CC0 Public domain)
Autor článku: Martin Bargl